11.01.09.

Dizajnterija

image

Web dizajn je sam po sebi novi pojam i zanimanje, i većina web dizajnera su samouki pošto kod nas niti ne postoji škola ili faks koji bi kvalitetno to podučavali, a i prespori su s obzirom na sam razvoj web tehnologije. Od kad se bavim webom već se štošta promijenilo, postoje standardi, postoje pravila, sve je više ljudi koji taj posao rade dobro, sve u svemu razvija se. Ljudi uče, čitaju, prate trendove… I ono što je zanimljivo je da se unatoč tom brzom napretku i dalje tolerira kič i često se dizajnom smatra samo izgled, a ne i funkcionalnost.

Ima masu super webova, koji osvajaju razne nagrade, a kad biste izdvojili samo tu grafiku koja je dominantna na sajtu moglo bi se reći da je kičasta, ali pošto je web dizajn još uvijek nova grana kao da se to tolerira i nisu isti kriteriji za neke grafike koje su dio nekog sajta ili su samo slike. Kao što u umjetnosti postoje razdoblja koja su uvijek odgovor na predhodno tako i u webu postoje trenovi koji se puno brže mijenjaju, samo šta je to sve još uvijek novo pa kao da se puno više toga tolerira nego u nekim drugim segmentima, da li je to umjetnost, grafički dizajn, proizvod, muzika, film… Mozda je malo pretjerano uspoređivati web design s umjetnošću ili filmom ali zajedničko im je da postoje trendovi koji se više ili manje prate. Kod weba se trenodovi jako brzo mijenjaju, ali uvijek postoje oni koji su iznad toga pa duže opstaju.

Dobro je usporediti auto i web stranicu.

Auto

  • osnovna funkcija (da vozi po cesti),
  • dizajn (svakom komadu auta predhodi dizajn),
  • određen komoditet (kako se osećate u njemu),
  • dodatne funkcionalnosti (klima, airbag…)
  • priča koju prodaje brand.


Web stranica

  • osnovna funkcija (da pruži informaciju, zabava, učenje…) i kako što bi svaki web trebo moći “vozit” po svim browserima tako svaki auto treba moći vozit po cesti, osim ako niste toliki seljak pa spustite auto da izgleda frajerski, ali vam je većina cesta npr. u Rijeci nedostupa, tako su i webovi koji recimo ne rade u Safariu ili IE-u.
  • dizajn (odabir tipografije, boje, graficki elementi),
  • određen komoditet (kako se osjećate dok surfate),
  • dodatne funkcionalnosti (flash animacije, razni servisi…) 
  • priča koju prodaje klijent

Osnovna razlika između auta i weba je što kod auta nema nikakvih ili ima jako malo suvišnih dijelova (valjda zato jer je skupo). Pokušala sam zamislit kako bi izgledao auto da se radi po principu kako se često rade webovi. Imao bi masu nepotrebnih stvari iz razno raznih razloga, jer dizajner želi pokazat šta zna, jer je to vidio na nekom drugom autu, jer klijent misli da to baš cool izgleda, jer će auto izgledati skupo, jer to sad svi imaju i pa šta ako meni ne treba.

Danas sam bila na sastanku s klijentom koji prodaje intelektualne usluge preko weba, njegov sadašnji web izgleda pristojono, ali sam sadržaj treba bolje dizajnirat, i kaže on meni da mu fali dinamike na sajtu, da hoće malo ajaxa i da bi on dodao neki fora dinamički kalendar, Pitam ja - a koje informacije će korisnik dobit s tim kalendarom? odgovor je bio - pa znati će kad je neki praznik i to. To bi recimo bila jedna suvišna stvar na webu bez ikakvog smisla koliko god da to moglo fancy izgledat. Moj stav je bio da sajt treba biti takav da korisnik odmah dobije infrmaciju šta na tom sajtu može dobit i zašto bi to uopće htio platit, da dobije povjerenje i da dizajn cijelog weba mora biti u funkciji njegovog sadržaja i cilja koji ima, a ne obratno…

Komentari

Jako lijepo razmišljanje.

Komentirao/la Sandro Šorgo  dana  05/11  u  11:35 AM

...bitno je napomenuti da je dizajn auta neminovno uvjetovan funkcijom (prilagođen je aerodinamici kretanja i to je prvi kriterij njegova izgleda) kod većine uporabnih predmeta je tako.Funkcija diktira formu, sama estetizacija te forme je podređena funkciji (npr. oblik sjekire je sasvim uvjetovan funkcijom) taj odnos je obrnuto proporcionalan što je predmet ili medij (kao sredstvo komunikacije) slobodniji i podatniji za asocijacije..( npr. umjetničke slike ili kipovi osim funkcije prenošenja likovnog, estetskog sadržaja, i svoje ontologije nemaju druge funkcije, oni su svrha sami sebi, žive svoj autonoman život, ako je sadržaj misli uspješno realiziran u likovnom mediju..Iz tog razloga (koliko god neki webovi atraktivno izgledali i imali umjetničkih elemenata integriranih u sebe) teško mogu spadati u kategoriju umjetnosti dok god imaju ulogu posredovati informaciju koja nije samo estetska i usmjerena na čisto zadovoljstvo dekodiranja likovnog sadržaja. Ali, iako meni nisu poznati, vjerojatno postoje siteovi koji imaju funkciju umjetničkog medija i komuniciraju sa gledateljem lišeni imperativa nedvosmislenog i direktnog informiranja. Stranica je samo kanal kojim se prenosi neka vizualna informacija, jedinstvena, izvorna i unikatna s obzirom na svojstva medija (kanala) koji je nosi. Web stranica može biti umjetnički medij, ukoliko ispunjava te kriterije. Umjetnost je nepotrebna za ljudsko sirovo preživljavanje, ali čovječanstvo je se ne može riješiti, mnogo raznoraznih režima i diktatura ju je pokušalo ukalupiti, prilagoditi, iskoristiti da služi funkciji veličanja države, ideologije ili državnog vrha ( komunistička soc-realistička umjetnost ili naci light-pornografija). Kad god su je izbacivali na službena vrata, uvijek se vračala kroz neki zaboravljeni otvoreni prozor unutra.. Umjetnost je čisti luksuz, nepotreban u biti, ali čovijek ne može bez nje. Ona je njegova savjest.

Komentirao/la (JavaScript must be enabled to view this email address)  dana  06/22  u  10:04 PM

Pozdrav Maja!

Slučajno otrkih tvoj websajt i blog, pa mi beše zanimljivo da pročitam kako i drugi ljudi muče istu muku.

Osnovna stvar kod dizajna je problem “svako može da bude selektor fudbalske reprezentacije (i dizajner)”. Meni je najveći problem to što klijent, koji:

- ne zna gotovo ništa o dizajnu
- nije video ukupno 20 sajtova u životu (od toga video je samo sajtove svojih frendova, istih kao on)
- je sujetan i egocentričan

dolazi sa idejom (?!) da on zna šta i kako treba da se uradi. Nekoliko puta sam istima ponudio da im besplatno nasnimim PS na disk pa da sami urade pripremu za sajt i da mi donesu :)

Ono što je osnovni problem jeste da klijenti ne shvataju da su oni praktično samo jedan od posetilaca tog sajta, da se to ne radi za njih lično nego za njihove posetioce (sadašnje ili buduće klijente). Kad na sve to dodaš sujete, glupost, zaostalost i nemogućnost za sagledavanje mišljenja drugih, dobiješ kako nam je sjajan posao.

Pozdrav i drži se!

Komentirao/la (JavaScript must be enabled to view this email address)  dana  07/15  u  07:49 AM

Izgleda da su klijenti u svim kutcima svijeta slicni… Super usporedba sa autom!

Komentirao/la Kolacic  dana  09/29  u  03:14 AM